Font:
l’avantguarda.com
Mentres
alguns fotògrafs defenen que el procés de fotografiar a penes varia
amb una tecnologia o una altra, altres consideren que en l’era
digital ja no es plantegen els límits en la postproducció.
En
un seguiment cronològic del procés de fotografiar, “el moment de
fer la presa no varia”, explica el fotògraf Rafael Navarro, que
assegura: “A partir del clic és quan comencen les dificultats”.
En
el procediment químic “tu portes la teua idea en el cap i comences
a fer fotos, però sense cap testimoni de resultat”, exposa
Navarro, que subratlla que “treballes a cegues, però tens eixa
espècie de màgia que es genera al seguir molt la intuïció”.
Esta màgia és la que defenen i recorden de forma nostàlgica la
gran majoria dels fotògrafs veterans.
La
fotògrafa i professora de la Facultat de Comunicació Blanquerna
Sandra Balsells afirma que els professionals que en el passat han
treballat amb l’analògic i que havien de racionalitzar i dosificar
els fotogrames, “pensem molt més la imatge” i “creiem que la
fotografia s’ha d’aconseguir en el moment de la captura”.
Joana
Biarnés, la primera reportera gràfica d’Espanya, subratllava
que“el digital no dóna la qualitat de l’analògic”. Segons
Biarnés, a l’hora de fer les ampliacions, és notable la
diferència de la fotografia química respecte a la digital.
No
obstant això, encara que la fotografia analògica ha influït en la
manera de treballar dels professionals, la digital ha comportat
nombroses avantatges.
Rafael
Navarro explica que, al contrari que l’analògic, quan es treballa
en digital, “tens un enorme avantatge: veus el resultat
automàticament i pots anar corregint”. I afig que la fotografia
digital i l’analògica, “des d’un punt de vista filosòfic, són
completament diferents”. “Jo, que m’he passat anys sencers de
la meua vida tancada en un laboratori a fosques, quan va arribar el
digital i el Photoshop, vaig pensar: ‘Açò és el meu’”,
recorda Balsells, que al mateix temps critica que “la gent que no
coneix el laboratori químic no es planteja els límits i només
pensa en com queda més bonica la foto”. “Ací hi ha un problema
de concepte”, sentència.
“La
fotografia digital ha de trobar el seu propi llenguatge”, conclou
Navarro abans d’explicar que sempre que es produïx un canvi de
tècnica important, sol haver-hi un fenomen de “mimetisme”. Per
això, al seu entendre, la fotografia digital ha de deixar de voler
imitar a l’analògica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada