dilluns, 28 d’octubre del 2013

LA FOTOGRAFIA DIGITAL BUSCA UN LLENGUATGE PROPI


Font: l’avantguarda.com


Mentres alguns fotògrafs defenen que el procés de fotografiar a penes varia amb una tecnologia o una altra, altres consideren que en l’era digital ja no es plantegen els límits en la postproducció.
En un seguiment cronològic del procés de fotografiar, “el moment de fer la presa no varia”, explica el fotògraf Rafael Navarro, que assegura: “A partir del clic és quan comencen les dificultats”.
En el procediment químic “tu portes la teua idea en el cap i comences a fer fotos, però sense cap testimoni de resultat”, exposa Navarro, que subratlla que “treballes a cegues, però tens eixa espècie de màgia que es genera al seguir molt la intuïció”. Esta màgia és la que defenen i recorden de forma nostàlgica la gran majoria dels fotògrafs veterans.

La fotògrafa i professora de la Facultat de Comunicació Blanquerna Sandra Balsells afirma que els professionals que en el passat han treballat amb l’analògic i que havien de racionalitzar i dosificar els fotogrames, “pensem molt més la imatge” i “creiem que la fotografia s’ha d’aconseguir en el moment de la captura”.
Joana Biarnés, la primera reportera gràfica d’Espanya, subratllava que“el digital no dóna la qualitat de l’analògic”. Segons Biarnés, a l’hora de fer les ampliacions, és notable la diferència de la fotografia química respecte a la digital.
No obstant això, encara que la fotografia analògica ha influït en la manera de treballar dels professionals, la digital ha comportat nombroses avantatges.
Rafael Navarro explica que, al contrari que l’analògic, quan es treballa en digital, “tens un enorme avantatge: veus el resultat automàticament i pots anar corregint”. I afig que la fotografia digital i l’analògica, “des d’un punt de vista filosòfic, són completament diferents”. “Jo, que m’he passat anys sencers de la meua vida tancada en un laboratori a fosques, quan va arribar el digital i el Photoshop, vaig pensar: ‘Açò és el meu’”, recorda Balsells, que al mateix temps critica que “la gent que no coneix el laboratori químic no es planteja els límits i només pensa en com queda més bonica la foto”. “Ací hi ha un problema de concepte”, sentència.
La fotografia digital ha de trobar el seu propi llenguatge”, conclou Navarro abans d’explicar que sempre que es produïx un canvi de tècnica important, sol haver-hi un fenomen de “mimetisme”. Per això, al seu entendre, la fotografia digital ha de deixar de voler imitar a l’analògica.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada