S’ha
imposat a l’Agència Magnum i a la periodista Christiane Amanpour
"Quan
dic que m’agradaria fotografiar determinada persona, vull dir
realment que m’agradaria conéixer-la"
La
fotògrafa nord-americana, nascuda en Connecticut, és la segona dona
que rep el Príncep d’Astúries de Comunicació i Humanitats des
que es va crear en 1981, després de la poeta i escritora María
Zambrano.
El
jurat del premi ha destacat que Leibovitz ha sigut una de les
dinamitzadores del fotoperiodisme mundial i és una de les fotògrafes
més respectades a Europa i Amèrica. La seua obra gràfica s’ha
exposat en les principals galeries i museus del món.
Leibovitz als seus 63 anys, està
considerada com la fotògrafa viva millor pagada i més important
del moment.
El
8 de desembre de 1980 fotografia a John Lennon en el seu apartament
per a la portada de Rolling Stone i algunes hores després de la
sessió fotogràfica, el músic va ser assassinat per Mark David
Chapman en l’entrada al seu edifici a Nova York. La portada en què
Lennon apareix despullat i en posició fetal junt amb la seua esposa
es va publicar el 22 de gener de 1981 sense titulars.
Leibovitz
ha estat en primera línia d’alguns dels conflictes bèl·lics més
importants d’este segle, com la Guerra de Líban o la Guerra dels
Balcans
Els
premis Príncep d’Astúries, que enguany celebren la seua
trenta-tresena edició, estan dotats, cada un d’ells, amb una
escultura de Joan Miró -símbol representatiu del guardó-, 50.000
euros, un diploma i una insígnia.
Annie
Leibovitz (nascuda en 1949) va prendre classes nocturnes de
fotografia mentres estudiava pintura en el San Francisco Art
Institute. En 1970 va començar a treballar per a la revista Rolling
Stone. Es va convertir en el cap del departament de fotografia de
Rolling Stone en 1973. Quan va deixar la revista, 10 anys més tard,
havia realitzat 142 portades.
Leibovitz
ha realitzat algunes de les imatges més memorables i icòniques dels
últims 30 anys, tant a partir del seu treball amb Rolling Stone com
a través dels seus retrats de cobertura de Hollywood en Vanity Fair.
També ha gravat els horrors de la guerra a Rwanda i Sarajevo i pres
fotografies íntimes dels seus propis amics i familiars, incloent-hi
les de la seua parella per 15 anys Susan Sontag.
El
seu primer contacte amb la fotografia va ser a través d’àlbums de
fotos familiars. Un poc més tard, les seues primeres referències en
matèria de fotografia van ser Henri Cartier-Bresson i Jaques-Henri
Lartigue. En 1970 va tindre el seu primer gran èxit com a
fotògrafa gràcies a un portfolio que va proposar a Robert Insburry,
el director artístic de la revista Rolling Stone. Leibovitz va ser
anomenada en 1973 fotògrafa cap d’eixa revista, càrrec que va
ocupar fins al seu trasllat a Vanity Fair, en 1983.
Els
seus retrats d’estreles de la música, el cine i el teatre, de
l’art, la literatura o la política, seduïxen per la seua
originalitat i les seues posades en escena. La serietat i la
sobrietat no són el costat fort dels seus retrats, al contrari, ella
introduïx sempre en les seues imatges una certa dosi de broma, humor
i ironia.
"Quan
dic que m’agradaria fotografiar determinada persona, vull dir
realment que m’agradaria conéixer-la"
Anie
Leibovitz és la tercera filla d’un matrimoni jueu compost per
Samuel Leibovitz, Tinent Coronel de les Forces Armades, i Marilyn
Heit Leibovitz, mestra de dansa.
Al
llarg de la seua carrera va retratar a mites com Mick Jagger, Michael
Jackson o Bob Dylan, amb els que va realitzar algunes de les seues
portades per a revistes emblemàtiques, va convéncer a Demi Moore
perquè posara despullada i embarassada de set mesos i va ficar a
Whoopi Goldberg en una banyera plena de llet, deixant veure només
el seu rostre i les seues extremitats. En 1975 documenta la gira
musical Rolling Stones que la banda britànica va realitzar per
Estats Units i Canadà.
Es
va interessar per la fotografia practicant en un quart fosc de la
base aèria Clark, en Filipines, on son pare va estar destinat durant
la Guerra de Vietnam. En 1969 va passar una temporada en un kibbuts
israelià. En 1971 va rebre la llicenciatura en Belles Arts per
l’Institut d’Art de San Francisco.
Entra
en Vanity Fair en 1983 cobrant més de 2 milions de dòlars anuals.
En 1986, treballa en la Copa Mundial de Futbol a Mèxic i en 1988 va
retratar a diverses personalitats per a una campanya publicitària
d’American Express, per la que va rebre el premi Clio. En 1990
funda l’Estudi Annie Leibovitz a Nova York, en 1991 es convertix
en la primera dona a exhibir la seua obra en la Galeria Nacional de
Retrats de Washington D. C. i des de l’any 1995, es dedica a
retratar els actors per a The Hollywood issue, edició que Vanity
Fair publica cada any en el mes de març. En 1996, va ser anomenada
fotògrafa oficial dels Jocs Olímpics d’Estiu en Atlanta, Geòrgia.
En 2000, fotografia a cinc dones per al calendari Pirelli. En 2006,
fotografia per a The green issue a Julia Roberts, George Clooney i Al
Gore. També fotografia a l’elenc de la sèrie de televisió Els
Soprano per a Vanity Fair. Al setembre de 2007 va fer el primer
retrat a Nyandú, filla dels actors Tom Cruise i Katie Holmes, va ser
portada de Vanity Fair. A més del seu treball amb personatges, va
practicar la fotografia documental i de paisatges, contractada per
l’editorial Condé Nast Publications des de 1993, com donen compte
la sèrie que va realitzar a Sarajevo en 1990, la campanya per a
l’elecció com a senadora de Hillary Clinton o quan va
immortalitzar el gabinet de George W. Bush, poc després del 11-S.
La
Royal Photographic Society la va guardonar en 2009 amb la Medalla
Centenari. El 23 de maig de 2013 va ser guardonada amb el Premi
Príncep d’Astúries de Comunicació i Humanitats. La Biblioteca
del Congrés dels Estats Units li va atorgar el títol de «Llegenda
viva», i la revista American Photo la va anomenar la fotògrafa més
influent del nostre temps.
Relacionada
sentimentalment des de 1988 amb l’escriptora nord-americana Susan
Sontag, fins a desembre de 2004, quan Sontag va morir. Leibovitz la
va fotografiar en el seu llit de mort. Va realitzar a més una
col·lecció que incloïa retrats de la decadència física de
l’escriptora durant alguns mesos. A Leibovitz, que havia fet
pública la seua ruïna financera alguns mesos abans, li van retraure
que fera públiques eixes fotografies per a lucrar-se. En 2009,
Leibovitz va arribar a un acord amb l’empresa Arts Capital Group
(ACG) amb la que tenia un deute de 16,76 milions d’euros, per mitjà
del qual va recuperar el control de la seua obra. La fotògrafa va
demanar esta quantitat a l’entitat financera per a cobrir altres
deutes usant com a aval les seues dos cases i els drets d’autor de
la seua extensa obra fotogràfica. ACG va retirar les accions legals
que havia emprés per a recuperar els diners.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada