Bourdin
va injectar en la moda ansietat, pertorbació i bogeria
La
seua manera irreverent i sense convencions de retratar ha influït
decisivament en la imatge contemporània
Quan
ja estava retirat, va rebutjar el Premi Nacional de Fotografia de
França
El
fotògraf francés Guy Bourdin (1928-1991) va ser el gran
transgressor dels editorials de moda del segle XX, als que va
injectar pertorbació, bogeria, ansietat i complexitat sinistra. Les
seues models pareixen electrocutades o víctimes d’un malefici.
La
història de la fotografia diu que els mestres fonamentals del segle
passat en el gènere de la moda van ser Helmut Newton, Irving Penn i
Richard Avedon però en el grup podria faltar el nom de Bourdin,
sovint oblidat perquè era difícil, tenia un caràcter endiablat, li
rodejava la tragèdia i, a més, no tenia inconvenients a
considerar-se artista abans que fotògraf.
Bourdin és una Cita inexcusable de
la tardor fotogràfica organitzada per l’Haus der Photographie der
Deichtorhallen d’Hamburg (Alemanya), estarà en cartell entre l’1
de novembre i el 26 de gener de 2014 i és la major i més completa
organitzada mai sobre l’obra de Bourdin, que a més de fotògraf va
ser pintor i crític de cine.
Bourdin va publicar durant 30 anys en
"Vogue" fotos marcades per l’humor negre. La mostra, que
exposa per primera vegada fotos dels anys cinquanta en blanc i negre,
quaderns de treball i quadros, està basada en les inoblidables
imatges que el mestre va crear per a les grans revistes de moda,
sobretot Vogue, on va publicar per primera vegada en 1955 i ho va
seguir continuar fent durant tres dècades. En les seues sèries de
fotografia editorial va aplicar una visió molt negra de l’existència
i un sentit de l’humor que li van contagiar els seus grans amics,
el fotògraf Man Ray i el cineasta Luis Buñuel. Bourdin va ser un
impecable creador de sets i ambients en l’estudi, però també
treballava amb comoditat a l’aire lliure. Les seues fotos són
recognoscibles a primera vista pels colors hipersaturats i les
composicions inesperades en les postures de les models, a qui mai va
retratar amb la intenció d’embellir, sinó de pertorbar. Quasi
totes pareixen víctimes d’un accident. En 2003 la cantant Madonna
va perdre una demanda per plagi per copiar fotos de Bourdin per al
videoclip del tema Hollywood.
Veure
més en:
http://www.20minutos.es/noticia/1935298/0/guy-bourdin/fotografia/exposicion/#xtor=AD-15&xts=467263
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada