El
cineasta alemany, artífex de joies com «París, Texas», presenta
en la Fundació Sorigué de Lleida les seues fotografies panoràmiques
de la Zona Zero de Manhattan i de Fukushima.
La
Fundació Sorigué exhibix una selecció de fotografies panoràmiques
d’excepcional format de l’artista Wim Wenders, de Nova York
després dels atemptats del 11S i de paisatges de Fukushima després
del desastre nuclear, per primera vegada a Espanya.
Durant
els seus viatges dels últims 20 anys i de forma paral·lela al seu
treball cinematogràfic, Wenders sempre ha portat amb si una cambra
panoràmica per a capturar moments i paisatges que li impactaven.
Ara, este treball documental podrà veure’s a partir del pròxim
mes d’octubre en la Fundació Sorigué de Lleida (Espanya) que
mostrarà per primera vegada fotografies de Wenders en la Zona Zero
poc després dels atemptats del 11S, i Fukushima després de la
catàstrofe nuclear, en les que Wenders conduïx la mirada cap al
fons de la civilització o a l’abisme del terror.
Es
tracta d’imatges inquietantsment i visualment impactants a través
de les quals el cineasta ens mostra la seua visió del món que, com
ell mateix afirma, està en constant canvi.
La
Fundació Sorigué invita a l’espectador a una reflexió sobre la
construcció i el renaixement que sorgix després de la destrucció i
desolació plasmada en el treball fotogràfic de Wim Wenders.
Wim Wenders (1945) és considerat una de les figures més importants del Nou Cine Alemany, corrent cinematogràfica de la dècada de 1970. Paral·lelament a la direcció de cine, l’artista sempre ha desenvolupat un treball fotogràfic que es caracteritza per plasmar commovedores imatges de paisatges desolats que al·ludixen a temes com la memòria, el temps, la pèrdua i la nostàlgia.
Wim Wenders (1945) és considerat una de les figures més importants del Nou Cine Alemany, corrent cinematogràfica de la dècada de 1970. Paral·lelament a la direcció de cine, l’artista sempre ha desenvolupat un treball fotogràfic que es caracteritza per plasmar commovedores imatges de paisatges desolats que al·ludixen a temes com la memòria, el temps, la pèrdua i la nostàlgia.
El
projecte fotogràfic de Wenders, Pictures from the Surface of the
Earth, va començar a principis de 1980 i va ser desenvolupat per
l’artista durant els següents vint anys. La sèrie de fotografies
inicial d’esta obra van ser preses per Wenders mentres viatjava a
través de l’oest dels Estats Units preparant la seua pel·lícula
Paris, Texas (1984). Este va ser el punt de partida d’un viatge
nòmada de l’artista per tot el món, en el que ha visitat països
com Alemanya, Austràlia, Cuba, Israel i Japó. En tots ells ha anat
prenent fotografies que capturen l’essència d’un moment concret,
un lloc o un espai que ha sigut seleccionat i definit amb precisió
per l’artista a fi de minimitzar qualsevol manipulació de la
realitat.
Les
càmeres fotogràfiques utilitzades per Wenders en estos viatges han
sigut la Plaubel Makina 6 x 7 i la Fuji 6 x 17 panoràmica, que li
han permés produir impressions de gran format que, segons l’artista,
“emboliquen a l’espectador”.
Quant
a la temàtica comuna en la seua fotografia, apareixen sovint les
nocions de desaparició i abandó pel fet que l’artista considera
que els paisatges, l’arquitectura o les persones de les imatges
estan en continu canvi i sempre acaben desapareixent amb el temps.
Pocs
cineastes com l’alemany Wim Wenders (Düsseldorf, 1945) han
aconseguit no sols encadenar una sèrie d’obres mestres, sinó que
les seues pel·lícules són per a molts cinèfils i amants del cine
en general part de la seua educació sentimental. Títols com «Alicia
en les ciutats», «París, Texas», L’amic americà» o El cel
sobre Berlín» vénen al cap sense fer massa esforç per recordar.
«Pina» (2011), la seua última obra estrenada, torna a demostrar la
seua constant aposta per la tecnologia al servici de l’art: és
difícil trobar a algú que haja tret millor partit de la tecnologia
3D.
Quan
era jove va estudiar medicina i filosofia, i després va sospesar
convertir-se en sacerdot. Finalment va provar la fotografia i va
perseverar en eixe camí.
Quan
era jove, son pare li va regalar una Leica, i ell va aprendre a
revelar i a copiar fotografies en el laboratori, i ho va continuar
fent fins després de la guerra, quan la seua carrera li va impedir
dedicar-li temps a la seua afició.
La
fotografia ha sigut la seua "segona professió", i dedica
dies sencers a fer fotos. Manté la fotografia i el cine en
compartiments estancs.
No
podria fer les fotos que faig si haguera algú al meu voltant
“la
meua manera d’actuar canvia si el que faig és escriure, dirigir o
prendre fotos. Com a fotògraf, sóc un complet solitari. Faig tot
pel meu compte, sense un ajudant. De fet, no crec que poguera fer el
tipus de fotos que faig si haguera algú al meu voltant. Així que jo
m’encarregue de carregar amb l’equip. L’única cosa que
necessite són les meues càmeres i el meu fotòmetre. Ni tan sols un
trípode. I pel que fa al tipus de fotos que faig, utilitze
pel·lícula.
Sóc
completament autosuficient. Com a fotògraf, només fotografie
paisatges, no gent. Per a poder dialogar amb el lloc necessite
enfrontar-me a ell a soles. La primera cosa que he de fer és trobar
el meu propi espai. A continuació necessite passar temps en ell. He
d’escoltar el que el lloc ha de dir-me, les seues històries, els
seus secrets. Llavors, a poc a poc, descobrisc la foto que puc fer”.
Com a director de cine sóc tot al contrari. Quan estàs enmig del
rodatge d’una pel·lícula et rodegen centenars de persones. Mai
estàs a soles. Mantens relacions simultànies amb el teu guionista,
el teu productor, el teu director de fotografia, els teus actors, el
teu muntador, el teu compositor, el teu enginyer de mescles i els
teus dissenyadors de so, amb els teus distribuïdors i amb la premsa,
amb l’audiència... Però la veritat és que m’agrada passar de
fotògraf a director de cine, i viceversa.
Faig
fotografies en pel·lícula tradicional, amb negatiu. No retoque ni
reconstruïsc les imatges digitalment. En les meues fotos tu veus el
mateix que jo vaig veure. Per a mi eixe és un element essencial de
la fotografia: que pugues creure en la "Veritat" que
representa. Jo em sent feliç de representar les realitats que he
trobat en els meus viatges.
La
cambra panoràmica
“Les
grandàries dels les meues fotografies et posen, com a observador, en
eixe lloc. Pots sentir la seua esplendor. Eixa sensació és molt
distinta quan et situes davant d’una xicoteta fotografia. En eixe
cas veus més la foto que el lloc. Jo vull que t’oblides de la meua
fotografia i t’enfrontes només amb el lloc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada