dijous, 3 d’octubre del 2013

Thomas Ruff: Tota fotografia pot ser manipulada



 Este alemany es va iniciar als 16 anys en la fotografia imitant les imatges que veia en les revistes de fotografia. Una vegada en la universitat va començar a desenvolupar el seu mètode de sèries conceptuals; va començar amb paisatges i després va adquirir notorietat amb els seus retrats. És un dels fotògrafs avantguardistes de l’art contemporani.

Eixit de l’escola de Düsseldorf, acadèmia que va revolucionar el món de la imatge, Thomas Ruff (Zell am Harmersbach, 1958) és un innovador nat. Les seues 'sèries' naixen d’una profunda anàlisi conceptual que li permet moure’s entre els fotogrames de Man Ray i les imatges 3D. Els seus retrats de gran format li van portar a la fama, així com els seus nus pornogràfics i els seus singulars edificis. Ruff torna a Madrid per a protagonitzar la major retrospectiva entorn de la seua obra. 'Sèries' es referix justament a diversos dels seus treballs entorn d’un plantejament conceptual.
Per a ruff hi ha manipulació en el fotoperiodisme, en el fotoperiodisme hi ha un entorn molt complex. No sols hi ha un fotògraf, sinó un editor i depén de les seues intencions i de com vol presentar les fotografies en un context de guerra.

Quan va començar amb els retrats era encara un estudiant de l’Escola d’Art de Düsseldorf. En aquell moment estava influenciat per l’art conceptual i minimalista d’EE.UU. Segons Ruff, el retrat quasi havia desaparegut de l’art contemporani i llavors va plantejar la possibilitat de fusionar eixos dos interessos. És a dir, fer retrats però dins d’este art conceptual i minimalista.
La seua fotografia és de gran format, tot va començar amb la sèrie de retrats. Va fotografiar amics i Companys de classe. Llavors va decidir fer algunes d’elles en format gran. La gent va reaccionar de forma diferent. Finalment van veure el mitjà, no van confondre la realitat amb la foto.
Per a Ruff el format gran va ajudar a fer que la fotografia s’independitzara dels conceptes previs i que es convertira en un art en estat propi. Perquè fins eixos moments se la considerava un art de segona categoria. Amb el gran format la gent va començar a veure la fotografia com un art amb lletres majúscules.
En 'computergraphics' (imatges informàtiques) Ruff, a través de les fórmules matemàtiques va generar una imatge virtual amb l’ordinador. En la seua sèrie phg fa referència als antics fotogrames de Man Ray. La idea és utilitzar un radiograma (vidre), agafar un paper fotosensible i col·locar un objecte damunt. Ho exposes a la llum, retires l’objecte i obtens les ombres. És com una radiografia d’objectes en paper fotosensible. Ruff volia crear els seus propis fotogrames, perquè estava interessat a veure les ombres dels objectes. És una fotografia sense cambra, només necessites llum en una habitació fosca. Però la seua proposta va ser no fer-ho en l’habitació fosca, analògic i tradicional, sinó amb un ordinador.
A Ruff li inspira la vida quotidiana, els periòdics, la televisió i el carrer.









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada