divendres, 4 d’octubre del 2013

Chris killip retrata els estralls de la desindustrialització al Regne Unit.


'work', En el Reina Sofía fins al pròxim 24 de febrer, repassa el treball de Killip en una selecció que inclou 107 fotografies en blanc i negre que arrepleguen escenes quotidianes de la vida en el Nord d’Anglaterra entre els anys 1968 i 2004

El mestre britànic Cris Killip és una figura fonamental de l’escena fotogràfica de la segona mitat del segle XX. La seua magnífica obra és poc coneguda a Espanya, una carència que suplix el Museu Reina Sofía amb 'Treball / work', una excepcional antològica que repassa més de mig segle de trajectòria d’este home de mirada curiosa i compromesa que es va proposar retratar a "els invisibles", aquells als que el sistema oblida, deixa en la cuneta i nega inclús el drets a la visibilitat. Killip ha seguit l’estela d’estes gents senzilles i treballadores des que a mitjan anys seixanta del segle passat retratara els seus paisans de l’illa de Mann. El seu treball retrata la vida real i les condicions socials de la classe obrera britànica en ple procés de desindustrialització.
'Trabajo / work', En el Reina fins al pròxim 24 de febrer, repassa el treball de Killip en una selecció que inclou 107 fotografies en blanc i negre que arrepleguen escenes quotidianes de la vida en el Nord d’Anglaterra entre els anys 1968 i 2004. Inclou un documental sobre la vida i l’obra de Killip premiat en Sundance i que optarà als Oscars. El Reina Sofía l’organitza en col·laboració amb Museum Folkwang, Fotografische Sammlung, d’Essen (Alemanya), on es va poder veure en la primavera de 2012.


Durant dècades el fotògraf britànic es va submergir en les zones rurals del Nord d’Anglaterra, centrat en un retrat amb proximitat que testimonia la dura vida real dels que habiten els marges de l’espectre social, les seues relacions amb els seus semblants el seu entorn. Uns paratges que la realitat ha transformat o eliminat
Killip, que va començar la seua carrera a Londres com a ajudant de fotògrafs de publicitat, es va guanyar el respecte del gremi amb els retrats i els paisatges de la seua illa natal i va testimoniar brutals canvis socials que es van produir en els seixanta. En 1972 va ser triat pel British Arts Council junt amb altres set fotògrafs per a fotografiar les ciutats de Huddersfiel i Newcastle. Va retratar l’anglaterra industrial i els xicotets pobles pesquers amb modestes vivendes i drassanes.


Amb la sèrie 'Costa' recorre en els setanta els llocs d’estiueig més populars i accessibles per a les classes treballadores, prenent Newcastle com a base d’operacions entre 1975 i 1988. Són anys en què retrata les manifestacions i vagues dels miners del carbó davant de la salvatge reconversió de l’era Thatcher, l’emergència del punk i els els treballadors de la fàbrica de pneumàtics de Pirelli de Burto-on-Trent.
Des de 1991 Killip és professor de fotografia en la Universitat de Harvard. Les seues fotos figuren en distintes col·leccions permanents de prestigiosos museus com la MOMA, de Nova York, el Fine Arts Museum, de Sant Francisco; el Museum Folkwang, d’Essen; el Stedelijk, d’Amsterdam; o el Victòria and Albert, de Londres.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada