'work', En el Reina Sofía fins
al pròxim 24 de febrer, repassa el treball de Killip en una selecció
que inclou 107 fotografies en blanc i negre que arrepleguen escenes
quotidianes de la vida en el Nord d’Anglaterra entre els anys 1968
i 2004
El
mestre britànic Cris Killip és una figura fonamental de l’escena
fotogràfica de la segona mitat del segle XX. La seua magnífica obra
és poc coneguda a Espanya, una carència que suplix el Museu Reina
Sofía amb 'Treball / work', una excepcional antològica que repassa
més de mig segle de trajectòria d’este home de mirada curiosa i
compromesa que es va proposar retratar a "els invisibles",
aquells als que el sistema oblida, deixa en la cuneta i nega inclús
el drets a la visibilitat. Killip ha seguit l’estela d’estes
gents senzilles i treballadores des que a mitjan anys seixanta del
segle passat retratara els seus paisans de l’illa de Mann. El seu
treball retrata la vida real i les condicions socials de la classe
obrera britànica en ple procés de desindustrialització.
'Trabajo / work', En el Reina fins al
pròxim 24 de febrer, repassa el treball de Killip en una selecció
que inclou 107 fotografies en blanc i negre que arrepleguen escenes
quotidianes de la vida en el Nord d’Anglaterra entre els anys 1968
i 2004. Inclou un documental sobre la vida i l’obra de Killip
premiat en Sundance i que optarà als Oscars. El Reina Sofía
l’organitza en col·laboració amb Museum Folkwang, Fotografische
Sammlung, d’Essen (Alemanya), on es va poder veure en la primavera
de 2012.
Durant
dècades el fotògraf britànic es va submergir en les zones rurals
del Nord d’Anglaterra, centrat en un retrat amb proximitat que
testimonia la dura vida real dels que habiten els marges de
l’espectre social, les seues relacions amb els seus semblants el
seu entorn. Uns paratges que la realitat ha transformat o eliminat
Killip,
que va començar la seua carrera a Londres com a ajudant de fotògrafs
de publicitat, es va guanyar el respecte del gremi amb els retrats i
els paisatges de la seua illa natal i va testimoniar brutals canvis
socials que es van produir en els seixanta. En 1972 va ser triat pel
British Arts Council junt amb altres set fotògrafs per a fotografiar
les ciutats de Huddersfiel i Newcastle. Va retratar l’anglaterra
industrial i els xicotets pobles pesquers amb modestes vivendes i
drassanes.
Amb
la sèrie 'Costa' recorre en els setanta els llocs d’estiueig més
populars i accessibles per a les classes treballadores, prenent
Newcastle com a base d’operacions entre 1975 i 1988. Són anys en
què retrata les manifestacions i vagues dels miners del carbó
davant de la salvatge reconversió de l’era Thatcher, l’emergència
del punk i els els treballadors de la fàbrica de pneumàtics de
Pirelli de Burto-on-Trent.
Des
de 1991 Killip és professor de fotografia en la Universitat de
Harvard. Les seues fotos figuren en distintes col·leccions
permanents de prestigiosos museus com la MOMA, de Nova York, el Fine
Arts Museum, de Sant Francisco; el Museum Folkwang, d’Essen; el
Stedelijk, d’Amsterdam; o el Victòria and Albert, de Londres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada