divendres, 21 de febrer del 2014

Els codis del cine fantàstic en la fotografia de Gregory Crewdson


GREGORY CREWDSON


font: la fabrica.com
"Una de les coses que estime de la fotografia, a diferència del cine o una altra forma de narració, és que l’espectador sempre incorpora la seua pròpia història, ja que al final la imatge sempre està sense resoldre. Encara que el meu treball està influït pel cine, la imatge fixa m’agrada. M’interessen les limitacions de la fotografia per la seua capacitat de presentar una imatge completament congelada, on no hi ha abans ni després. Intent utilitzar eixa limitació com a força. Les meues fotografies capturen moments aïllats sense passat ni futur; una possibilitat imaginària planeja sobre elles com si fóra una pausa eloqüent que juga amb la força narrativa de la fotografia."
(Gregory Crewdson, entrevista amb Alberto Martin, Babelia, 2006).


L’univers de Gregory Crewdson ( Brooklyn, 1962 ) juga amb els codis del cine fantàstic, de Hitchcock a Lynch o inclús Spielberg. Crewdson treballa com un director amb els decorats totalment concebuts a partir story boards, un equip complet de cine (decoradors, maquilladors) i d’efectes especials dignes de pel·lícules de ciència-ficció. No obstant això, segons ell, només la fotografia, a diferència d’altres formes narratives, roman silenciosa. No hi ha un abans ni un després. Els successos que ella captura romanen en misteri.

Quan Crewdson tenia deu anys, son pare, un psicoanalista, li va portar a veure una exposició de Diane Arbus en la MOMA, una primerenca experiència estètica que va influir en la seua decisió de ser fotògraf. Així mateix, ell recorda que de xiquet tractava d’escoltar amb l’orella pegada al sòl mentres son pare passava consulta en el pis de baix.


Una de les seues sèries recents Beneath the Roses, evoca escenes diàries molt emotives, surrealistes atmosferes que insinuen els desitjos i malalties de l’Amèrica suburbana. Estes fotografies són com a incompletes sentències, amb xicotetes referències als esdeveniments previs o als que seguixen.




La sèrie Beneath the Roses proposa un gran palmito de situacions psicològiques o familiars, al límit de la psicosi. Quan fosqueja, en un univers suburbà possible, uns personatges es troben paralitzats en accions estranyes. Una dona embarassada nua davant una casa abandonada. Una jove adolescent observa sa mare amb la mirada perduda tombada en un llit... Estes escenes insòlites revelen frustracions, desitjos no confessats o angoixa. Com explica l’artista: "tot el que està en joc és crear el seu propi món. El meu és un decorat en el qual jo projecte els meus propis drames psicològics".


Els Production Stills proporcionen una vista en un extraordinari projecte i nivell de detall que porta a la producció de cada fotografia. Amb una elaborada il·luminació de l’escenari, l’escala d’estos treballs es revela per les fotografies preses darrere de les escenes. Quan els Stills tenen un propòsit documental, i açò ens diu molt de com Crewdson fa les seues fotografies, també tenen un misteri i una bellesa pròpia.

El treball de Crewdson és reconegut per les seues escenes surrealistes de les llars i veïnats americans. Les seues fotografies es caracteritzen per la captura de moments aïllats, instants, en els que és impossible endevinar el desenvolupament de l’acció. La influència del director cinematogràfic David Lynch queda patent en la majoria de les seues imatges, així com les de creadors com Edward Hopper, Diane Arbus, William Eggleston i Alfred Hitchcock.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada